Ok ape blik kampung naik katepi, skrg kan katapi dah pkai elektrik laju plak tue, tmbg murah jew xda la fhm sgt ambl kelas yg biasa pun ok, jnji smpai an.. tpi detik yang nk cite nie time blik ari tue, syg tertinggal katepi.. time jlan2 kt kl-central tue, mcm jenis jgk la pandang dh berubahan dri segi teknologi ketapi kt malaysia nie smua dh power.. tmbng pun ok ape, tpi pling pnting safety.. tpi ape2 pun msti tgk body dlu cool jew wahh bru smart.. tpi boleh jgk micheal bay ambl waktak robot katepi, gemak jugak, mcm KTM ETS dri dpan garang jew muke katepi tue, I mean lampu ETS tue.. huhu.. nice..
entah la tpi xthu mmg best la naik train nie.. pic nie ambl kt ipoh.. maklum la ipoh ngan kew k.l jew ade train mcm nie lain rsenye blum lge.. lge pun temankan org kmpar perak, msti la saing skali kate org johor plak... hehehe... bukan tue jew.. selalu bila sye nk kew putrajaya kena naik KLIA Transit tmbg mahal skit sbb dia exclusive tpi berbaloi jugak la.. laju pun laju, tepat pde mse plak tue..
tpi pade org yg stay k.l msti dh thu nye smua bnda nie.. tpi sye kalo spe yg ibarat rusa msuk kmpung tue byk2 la bertnya pastu bgi pendapat sye naik train dlm k.l tue lge mudah la.. xde la sesat.. hahaha jgn mara..
tpi kira ok la teknologi kite.. xde la baray sgt.. tgi rekod katepi yg paling laju oleh jurutera jepun.. JR-Maglev trains..
KTMB (ETS) |
![]() |
KLIA TRANSIT |
tpi kira ok la teknologi kite.. xde la baray sgt.. tgi rekod katepi yg paling laju oleh jurutera jepun.. JR-Maglev trains..
Kereta api Maglev (magnetic levitation) ialah satu bentuk sistem pengangkutan yang menggunakan daya elektromagnet. Daya tersebut digunakan untuk mengapung, memandu dan memacu kenderaan (khususnya kereta api).
Kaedah ini lebih laju dan senyap berbanding sistem-sistem pengangkutan awamberoda yang lain dan berupaya mencapai kelajuan yang setanding dengan turbopropdan pesawat jet (900km/j atau 600 batu sejam). Istilah maglev merujuk bukan sahaja kepada kenderaan, tetapi juga kepada seluruh sistemnya, termasuklandasannya, yang direka bentuk khusus untuk pengapungan dan perejangan.
Kelajuan tertinggi yang pernah direkodkan oleh sesebuah kereta api maglev ialah 581 km/j (361 batu sejam) yang dicapai di Jepun pada tahun 2003, iaitu 6 km/j lebih laju daripada rekod kelajuan kereta api TGV konvensional.
No comments:
Post a Comment